Een verhuizing organiseren is een bron van stress en een even spannend als zenuwslopend project.
Dozen, verhuizers, breekbare spullen, papierwerk… de mentale belasting is op zijn hoogtepunt! Om u te helpen deze fase van uw leven met een gerust hart aan te pakken, volgen hier zeven praktische tips om uw verhuizing efficiënt te organiseren.
Bepaal de verhuisdatum
Kies een verhuisdatum die u voldoende tijd geeft om de verhuizing te organiseren. Vermijd schoolvakantieperiodes en drukke weekends wanneer de vraag erg hoog is. Hiermee moet je rekening houden met feestdagen en de beschikbaarheid van verhuizers.
Verwittig je familie en vrienden van de datum zodat ze je kunnen helpen. Een helpende hand is altijd welkom!
Boek onze verhuisservices zo snel mogelijk
Boek onze verhuisdiensten zo snel mogelijk als je de verhuisdatum weet: hoe vroeger je boekt, hoe groter de beschikbaarheid en hoe aantrekkelijker de prijzen.
Sorteren voor de verhuizing
Verhuizen is het perfecte moment om je spullen te sorteren! Het is de bedoeling dat je alleen het hoognodige meeneemt, zeker als je duizenden kilometers gaat verhuizen. Doneer of verkoop spullen die je niet meer nodig hebt. Recycle kapotte of onbruikbare spullen. Gebruik zakken en dozen om spullen te scheiden om te houden, te doneren, te verkopen en weg te gooien. Dit sorteren vermindert de hoeveelheid spullen die je moet vervoeren en maakt het gemakkelijker om je te vestigen in je nieuwe huis.
Begin twee maanden voor de grote dag met inpakken
Dit is dé klus bij een verhuizing organiseren: het inpakken van dozen. Inpakken begint twee maanden voor de verhuizing. Verpak eerst de spullen die je niet elke dag gebruikt en eindig met je dagelijkse spullen. Bescherm je spullen met stevige dozen en noppenfolie. Om gemakkelijk dozen te vinden, kun je ze ophalen bij andere mensen, in winkels of ze online bestellen. Organiseer je werk door spullen stuk voor stuk in te pakken.
Label alle dozen
Etiketteer elke doos met de inhoud en de bestemmingsruimte. Gebruik gekleurde labels voor elk item om het sorteren te vergemakkelijken. En vooral: geef duidelijk aan of de doos breekbare spullen bevat. Als je specifieke instructies opschrijft, kunnen de verhuizers je dozen met zorg behandelen. Al kost het je een paar minuten extra per doos, het zal het uitpakken in je nieuwe huis veel gemakkelijker maken.
Anticipeer op de administratieve formaliteiten
Begin zo snel mogelijk met de administratieve formaliteiten voordat je een verhuizing organiseert. Informeer de postdiensten over je adreswijziging. Werk je gegevens bij bij je bank en je energie- en internetleveranciers. Bewaar alle belangrijke documenten in een gemakkelijk toegankelijke map, want je kunt ze nodig hebben in de dagen voor of na de verhuizing.
Maak een tas met benodigdheden klaar
De eerste paar dagen in je nieuwe huis heb je een aantal benodigdheden nodig. Om te voorkomen dat je in paniek al je dozen moet openen, maak je een kleine “overlevings”-tas klaar en stop je daarin toiletartikelen, andere kleren en medicijnen. Belangrijke documenten en waardevolle spullen kun je erin doen. Houd deze tas bij je tijdens de verhuizing.
Drie belangrijke punten bij een verhuizing organiseren
Plan vooruit: stel een verhuisdatum vast en boek de verhuizers zo vroeg mogelijk om hun beschikbaarheid te garanderen.
Sorteer en organiseer: sorteer je spullen, begin twee maanden van tevoren met inpakken en label ze duidelijk om het uitpakken te vergemakkelijken.
Anticipeer op de administratieve formaliteiten: werk uw gegevens bij bij de relevante diensten zodat u niet voor verrassingen komt te staan.