Algemene verkoopsvoorwaarden voor de verhuisovereenkomst

Deze algemene verkoopsvoorwaarden en de bijzondere voorwaarden onderhandeld tussen de onderneming en de klant bepalen de rechten en plichten van beide partijen. Ze zijn van rechtswege van toepassing op de verhuisoperaties die het voorwerp uitmaken van onderhavig contract.

Informatie over de voorwaarden van de verhuizing

Op verzoek van de onderneming moet de klant alle hem bekende informatie verstrekken die de praktische uitvoering van de verhuizing mogelijk maakt, zowel op de laad- als op de leveringsplaats (toegangsvoorwaarden voor het personeel en het voertuig, parkeermogelijkheden, werken in uitvoering en eventuele andere bijzonderheden).
De klant moet ook de voorwerpen aangeven waarvan het vervoer onderworpen is aan speciale voorschriften (wijn, alcohol, wapens, enz.), aangezien de klant verantwoordelijk is voor de eventuele administratieve formaliteiten. Het bedrijf zal de klant een gratis bestek bezorgen met een beschrijving van de kenmerken van de geplande operatie.

Beëindiging van het contract

Behoudens andersluidende bepaling in de bijzondere voorwaarden wordt elk voorschot beschouwd als een voorschot. Behalve in geval van overmacht :

  • bij annulering door de klant wordt het voorschot niet terugbetaald,
  • in geval van annulering door het bedrijf of het in gebreke blijven van het bedrijf zal de professional het dubbele van het voorschot terugbetalen.

Huis-aan-huisverkoop

Bij huis-aan-huisverkoop en klantenwerving heeft de klant het recht om binnen 7 dagen na ondertekening van de verhuisovereenkomst de overeenkomst op te zeggen, zoals bepaald in artikel L121-25 van de Franse consumentenwet.
Hij ontvangt hiervoor een herroepingsformulier en tijdens deze periode wordt geen enkele financiële tegenprestatie ontvangen.

Schadeverzekering

Het bedrijf kan de klant de mogelijkheid bieden om een schadeverzekering af te sluiten om de meubels te dekken tegen bepaalde risico’s waarvoor het bedrijf niet wettelijk verantwoordelijk is. De klant wordt geïnformeerd over de kosten van de verzekering en kan beslissen of hij deze al dan niet afsluit.

Onbepaalde doorlooptijden

Als er op verzoek van de klant geen formele datum of termijn voor de uitvoering is vastgesteld, kan de klant de onderneming per aangetekende brief in gebreke stellen als deze het vervoer niet binnen een normaal te verwachten termijn heeft uitgevoerd.
Vanaf de datum van deze ingebrekestelling heeft de onderneming tien dagen om de overeengekomen verrichting uit te voeren. Als de handeling niet binnen de termijn van tien dagen wordt uitgevoerd, behalve in geval van overmacht, wordt de overeenkomst geacht te zijn opgezegd door de maatschappij en worden de betaalde bedragen terugbetaald.

Prijzen en betalingsvoorwaarden

De in het contract vastgelegde prijzen kunnen alleen worden gewijzigd als er voor de start van het project onvoorzienbare kosten ontstaan die buiten de macht van het bedrijf liggen.
De klant en het bedrijf kunnen echter in onderling overleg besluiten om de bepalingen van het contract te wijzigen, onder voorbehoud van het overeenkomen van nieuwe voorwaarden en de gevolgen die dit kan hebben op de vaste prijs, in het bijzonder voor aanvullende diensten die niet in het oorspronkelijke contract waren opgenomen.

Geldigheid van de prijs

Als de opleverdatum niet is vastgesteld, bepalen het bedrijf en de klant de geldigheidsduur van de prijzen vanaf de datum waarop de offerte is opgesteld.

Betalingsvoorwaarden

Na onderhandeling moeten de algemene verkoopvoorwaarden het volgende vermelden :

  • het bedrag van het voorschot dat bij de bestelling wordt betaald,
  • het bedrag van de eventuele tussentijdse betaling aan het einde van de lading het laden,
  • het saldo aan het einde van de verhuisovereenkomst.

Diensten geleverd door het bedrijf

Diensten worden voorafgaand aan elke operatie met de klant overeengekomen en nauwkeurig omschreven in de offerte.
Het bedrijf is niet verantwoordelijk voor mensen, dieren, planten, gevaarlijke, besmettelijke, explosieve of ontvlambare materialen, juwelen, munten, edele metalen of kostbaarheden. Uitzonderingen op deze regel moeten voor aanvang van de werkzaamheden schriftelijk worden overeengekomen tussen het bedrijf en de klant.

Uitgevoerd door een derde partij

De onderneming behoudt de mogelijkheid om de verhuizing geheel of gedeeltelijk onder haar verantwoordelijkheid toe te vertrouwen aan een derde, « uitvoerende onderneming » genoemd.
Als de opdrachtgever van deze mogelijkheid gebruik maakt, moet de identiteit van de uitvoerende onderneming ten minste 48 uur voor de verhuisdatum aan de klant worden meegedeeld; de klant heeft het recht om te weigeren en de betaalde bedragen zullen dan worden terugbetaald.

Klant moet aanwezig zijn

De klant of zijn vertegenwoordiger moet zowel bij het laden als bij de levering aanwezig zijn; voordat het voertuig vertrekt, moet hij controleren of er geen enkel voorwerp is achtergelaten in de lokalen en bijgebouwen waar het meubilair zich bevond. De vertegenwoordiger van het bedrijf heeft het recht om van de klant te eisen dat hij vóór de verhuizing schriftelijk bewijs levert van eventuele schade.

Aansprakelijkheid voor vertraging

De onderneming is verplicht om de verhuizing uit te voeren volgens de laad- en leveringsdatum of, in geval van groepage, volgens de op de vrachtbrief vermelde termijn.
Behalve in geval van overmacht wordt de verschuldigde schadevergoeding in geval van vertraging berekend op basis van het aangetoonde verlies en gedragen door de klant.

Aansprakelijkheid voor verlies of schade

Het bedrijf is verantwoordelijk voor het meubilair en de voorwerpen die het worden toevertrouwd, behalve in geval van overmacht, eigen gebrek of fout van de klant.
Ze wijst alle verantwoordelijkheid af voor verrichtingen die niet door haar agenten of haar plaatsvervangende tussenpersonen worden uitgevoerd.

Vergoeding voor verlies en schade

Afhankelijk van de aard van de schade geeft verlies of beschadiging aanleiding tot reparatie, vervanging of compensatie. De schadevergoeding wordt betaald binnen de grenzen van de bewezen materiële schade en de bijzondere voorwaarden die zijn onderhandeld tussen het bedrijf en de klant. Deze bijzondere algemene verkoopsvoorwaarden bepalen – op straffe van nietigheid van rechtswege van het contract – het maximumbedrag van de schadevergoeding voor alle meubelen en voor elk meubelstuk. Ze kunnen ook de maximale schadevergoeding bepalen voor artikelen die op een geschatte lijst staan. De klant wordt op de hoogte gebracht van de kosten die hieruit voortvloeien.

Voorschrift

Rechtsvorderingen wegens schade, verlies of vertraging waartoe de verhuisovereenkomst aanleiding kan geven, moeten worden ingesteld binnen een jaar na de levering van de meubelen.

Thuisbezorging van meubels

Bij ontvangst moet de klant de staat van het meubilair controleren en, zodra de levering voltooid is, kwijting verlenen door middel van de verklaring van einde werk.
In geval van verlies of beschadiging en om zijn rechten en bewijsmiddelen te vrijwaren, is het in het belang van de klant om een schriftelijk, nauwkeurig en gedetailleerd voorbehoud te maken zodra het meubilair is geleverd en geïnstalleerd, in aanwezigheid van de vertegenwoordigers van de onderneming. Ongeacht of dit voorbehoud al dan niet werd gemaakt, moet de klant in geval van verlies of beschadiging ofwel een aangetekende brief met een beschrijving van de vastgestelde schade naar het bedrijf sturen, ofwel een buitengerechtelijk document laten opstellen (proces-verbaal van de gerechtsdeurwaarder).
Deze formaliteiten moeten binnen 3 dagen na levering worden vervuld, zon- en feestdagen niet meegerekend. Als dit niet gebeurt, verliest de klant het recht om het bedrijf aan te klagen.

Levering van meubilair aan opslag op verzoek van de klant

De levering aan een meubelbewaringplaats wordt gelijkgesteld met een levering aan huis en beëindigt de verhuisovereenkomst. De toegangskosten tot de meubelbewaarplaats zijn apart en worden aan de klant gefactureerd door de meubelbewaarplaats, die de meubels in bewaring neemt.

Borg vereist indien levering verhinderd

Als de klant niet aanwezig is op de door hem opgegeven leveringsadressen of als dit materieel onmogelijk is om redenen buiten de wil van de onderneming, worden de meubelen automatisch in een meubelopslagplaats geplaatst, naar goeddunken van de onderneming en op kosten van de klant. De onderneming brengt de klant met alle gepaste middelen op de hoogte van deze opslagoperatie, waardoor de verhuisovereenkomst wordt beëindigd.

Contact

Om contact met ons op te nemen, kunt u een e-mail sturen naar info@eurodemenagement.be of bellen naar +32 492 47 64 15

Menu