Kosten van een verhuizing

Hoeveel kost verhuizen in België? Verhuiskosten kunnen hoog oplopen en omvatten verplichte kosten en toeslagen die we vaak negeren voordat we verhuizen. Hoe kun je de prijs van een verhuizing berekenen om de kosten te drukken?

Hoeveel kost een verhuizing in België?

Een verhuizing in België kost gemiddeld €1.000. De kosten van een verhuizing omvatten de verhuiskosten, d.w.z. het ophalen en vervoeren van je spullen door de verhuisfirma. Daar komen nog kosten bij voor je adreswijziging, huisvestingskosten of de aankoop van een woning en ten slotte de organisatie van je verhuis.

Prijs verhuizing

Aantal kamersKorte afstand 50 kmLange afstand 200 km
Studio350 – 550€450 – 750€
2-3 kamer appartement600 – 1300€900 – 2500€
3-4 kamer appartement750 – 1300€1500 – 3000€
Huis1200 – 2500€1700 – 3500€

Hoeveel kost een verhuizing per m3?

De prijs van een verhuizing per m3 in België varieert tussen €35 en €90 per kubieke meter, afhankelijk van de gekozen verhuisservice en de afstand die moet worden afgelegd. Hieronder vindt u de professionele tarieven voor een verhuizing van 30 m3:

  • kosten voor een verhuis van Brussel naar Parijs: €1.500 – €2.600
  • kosten van een verhuis van Brussel naar Rijsel: € 900 – € 2000
  • kosten om van Luik naar Gent te verhuizen: €700 – €1200
  • kosten om binnen Europa te verhuizen: €2000 – €5000
  • kosten internationale verhuis: €3000 – €8000
Onze klantenservice is beschikbaar en reageert snel

Profiteer van onze speciale aanbiedingen voor comfortabele verhuizingen en laat ons je naar je nieuwe bestemming vervoeren.

Wat zijn de kosten van een verhuizing?

Hieronder staan de verschillende kosten waarmee rekening moet worden gehouden bij het bepalen van de kosten van een verhuizing:

  • Overdrachtskosten:

Dit zijn de kosten die de notaris in rekening brengt in ruil voor het verzorgen van de juridische aspecten van het kopen en verkopen van een woning. Dit betekent dat je het volledige bedrag via de notaris betaalt (betrouwbaarheid). Het bedrag varieert afhankelijk van de aangeboden dienst en de notaris. De vergoeding bedraagt vaak 2% van de verkoopprijs.

  • Makelaarskosten:

Deze verschillen per makelaar. Over het algemeen komen de makelaarskosten overeen met 3,63% van de verkoopprijs van het huis, inclusief btw. De makelaarskosten worden alleen door de verkoper betaald.

  • Onroerendezaakbelasting:

Deze belasting is meestal verschuldigd door de verkoper die op 1 januari eigenaar was van het huis. Het bedrag van deze belasting wordt echter meestal gelijk of pro rata verdeeld tussen de koper en de verkoper op het moment dat de woning wordt verkocht (d.w.z. op de transactiedatum). De kosten variëren tussen €500 en €4.000, afhankelijk van het kadastrale inkomen en de grootte van het pand.

  • Energiecertificering:

De verkoper is vaak verplicht om voor de nieuwe koper een attest op te stellen over het prestatieniveau van het pand. De energie-audit moet worden uitgevoerd door een erkende certificeerder. Het kost bijvoorbeeld ongeveer €100 voor een flat tot €400 voor een huis.

  • Bodemcertificaat:

Dit is een bodemverontreinigingscertificaat. Afhankelijk van de regio kan dit verplicht zijn. De diagnose moet worden uitgevoerd door een erkende certificeerder. De kosten variëren naargelang de gemeente of provincie in België. Zo kost een bodemattest in Brussel €38, oplopend tot €500 voor dringende aanvragen. In Vlaanderen bedragen de kosten 52 euro. Tot slot is het in Wallonië niet verplicht om dit attest voor te leggen.

  • De waarborg :

Als u huurder bent, moet u een nieuwe waarborg betalen voor uw woning, die kan oplopen tot 2 maanden huur, zoals voor een verhuizing naar Brussel bijvoorbeeld. U moet ook uw huidige flat of woning in goede staat terugbrengen om uw borg aan het einde van de maand volledig terug te krijgen.

  • De kosten van renovatie:

Wees voorzichtig in het geval van achteruitgang. Overweeg in dit geval om kleine renovaties uit te voeren, die je veel minder zullen kosten dan de kosten die het agentschap in rekening brengt. Natuurlijke slijtage wordt geaccepteerd als normaal wanneer je uitcheckt.

Hoe schat je je verhuisbudget in?

Deze kunnen worden onderverdeeld in twee categorieën: kosten voor de verhuizing en bijkomende kosten. Bijkomende kosten worden vaak vergeten in het budget en komen bovenop de kosten van een verhuizing. Maak nu de balans op!

1 – Verhuiskosten:

(inhuren van een verhuisbedrijf, huren van een voertuig, verpakking, enz.)
Er zijn twee soorten kosten:

Transportkosten :

D.w.z. kilometerkosten, huur van vrachtwagens, uurtarieven en verhuisdiensten voor het vervoer van je persoonlijke bezittingen van je huidige woning naar je nieuwe woning;

Logistieke kosten :

Dit omvat de structurele en logistieke kosten van je verhuis, zoals speciale vergunningsaanvragen, de huur van een meubellift, de huur van opslagruimte, dozen en verpakkingsmateriaal, breekbare voorwerpen, administratieve formaliteiten in verband met je adreswijziging, enz.

2 – Bijkomende kosten voor je woning:

Als je gaat verhuizen en besluit je huidige woning te verkopen of je huurwoning aan het einde van de maand te verlaten, moet je rekening houden met bijkomende kosten zoals :

Verkoopkosten en transactiekosten:

inclusief notariskosten, makelaarskosten, bodemcertificering, energiecertificering, enz.

Belastingen met betrekking tot de woning :

Roerende voorheffing, onroerende voorheffing, renovatie, borg, enz.

kleine-verhuizing-brussel

Plan je verhuisbudget!

Met de mogelijkheid om aanzienlijk te besparen, is het essentieel om prijzen te vergelijken om er zeker van te zijn dat je alleen uitgeeft wat je vooraf hebt berekend en wat overeenkomt met je budget voor het dekken van verhuiskosten. Dit formulier is gratis en vrijblijvend.

Hoeveel kost een verhuizing?

Voordat je de beslissing neemt om je huis te verlaten, is het belangrijk om een schatting te maken van de totale kosten van een verhuizing. Als je verhuist naar een andere regio of zelfs een ander land, moet je rekening houden met bepaalde verhuiskosten in verband met je adreswijziging.

Menu