Of uw volgende verhuizing nu om de hoek is, een paar steden verderop, aan de andere kant van het land of halverwege de wereld, verhuizen is vaak een stressvolle ervaring, die in de Holmes-Rahe Stress Inventory op de 28e plaats van de 43 staat. Voorbereiding en planning verminderen de stress en angst van een verhuizing, maar flexibiliteit is essentieel om te anticiperen op en te werken rond onverwachte problemen die zich voordoen, zelfs voor de meest nauwgezette verhuismeesters.
10 tips voor een vlotte verhuisdag
1) Gebruik een federaal geregistreerde verhuizer
Controleer of uw professionele verhuisbedrijf is geregistreerd in de database van de Federal Motor Carrier Safety Administration (FMCSA). Dit federale agentschap regelt de uren van verhuisbedrijven en chauffeurs, veiligheidsnormen, opleiding en medische vereisten. Als het bedrijf niet in de lijst staat, zoek dan iemand anders.
2) Vraag een schriftelijke prijsopgave
Professionele verhuizers die hun best doen zullen een schriftelijke raming geven van de benodigde tijd voor de klus, het benodigde personeel en materiaal, de betalingsvoorwaarden en de levertijd, en vervolgens een schriftelijke overeenkomst sluiten. Als het contract en de prijsopgave te veel van elkaar verschillen, is dat een mogelijk teken dat het verhuisbedrijf uw verhuizing niet aankan.
3) Bepaal een inpakstrategie voordat u inpakt
Wie zorgt voor de zware en volumineuze meubels: u of de Brusselse verhuisfirma? Wie pakt het fijne porselein en grootmoeders glaswerk in: jij of de verhuizers? Bepaal, voordat iemand een doos opzet of de verpakking uitrolt, wie verantwoordelijk is voor welke huishoudelijke artikelen om verwarring, verlies of breuk te voorkomen.
4) Houd een actieve takenlijst bij
Dit is de lijst van kleine taken die gedaan moeten worden, maar vaak verloren gaan tussen de grote taken. Taken zoals de koelkast en kasten schoonmaken, de laatste zak vuilnis buiten zetten, de douche schrobben en de stekker uit het stopcontact trekken zijn taken die op het laatste moment op deze lijst komen.
5) Over lijsten gesproken: inventariseer de inhoud van uw dozen.
Of het nu op papier is of een Excel-spreadsheet, weet wat er in elke doos zit wanneer u inpakt. Nummer elke doos en schrijf een korte algemene beschrijving op de buitenkant van elke doos, zoals « 1-Badkamer – Handdoeken en lakens » of « 2-Master bedroom wardrobe – Shoes, handbags, accessories » maar gebruik inventarisbladen voor meer details. U weet dan beter waar u de dozen moet uitladen en wat eerst uitgepakt moet worden als u aankomt. Als u een professionele verhuizer gebruikt, moet deze de inventaris voor u opmaken tijdens het laden van de vrachtwagen.
6) Zet een koelbox en de Open First box klaar.
Je bent uitgeput als je bij je nieuwe huis aankomt. Pak een koelbox in met snacks en drankjes voor onderweg en de eerste uren na aankomst, en een « Open First »-doos met schone kleren voor een paar dagen, toiletartikelen, medicijnen, toiletpapier, handdoeken, niet-bederfelijk voedsel, voer voor huisdieren en opladers voor uw elektronica.
7) Betrek de kinderen bij de verhuizing
Verhuizen naar een nieuw huis is vaak moeilijk voor kinderen. Maak er hun avontuur van: laat ze hun eigen tassen inpakken, label hun speelgoed en kleren, en moedig ze aan om ongebruikte of verouderde spullen te doneren om afscheid te nemen van hun oude leven en het nieuwe te verwelkomen.
8) Zorg voor huisdieren en oudere familieleden
Uw viervoetige familieleden kunnen in paniek raken en wegrennen bij het zien van zoveel verwarring en onbekendheid, terwijl oudere mensen die bij u inwonen kunnen vallen en zich verwonden aan ontheemde meubels en verpakkingsmaterialen op hun gebruikelijke pad. Maak een plan voor huisdieren en mensen die enkele uren of dagen moeten schuilen voor de verhuizing.
9) Bel vooraf voor de basis
verhuizen naar brussel je nieuwe huis is al stressvol genoeg zonder de bijkomende last van geen elektriciteit, verwarming, airconditioning of stromend water. Bel de nutsbedrijven voordat u verhuist om er zeker van te zijn dat deze basisvoorzieningen werken voordat u aankomt.
10) Het laatste aftellen
Voordat je de deur sluit van dit hoofdstuk van je leven en een nieuw begint, kijk nog even rond. Zijn de lichten uit, zijn de waterkranen dicht, staat de thermostaat hoog, zijn de ramen dicht en op slot en is elke kast, plank en kleerkast leeg? Dan is het tijd om te vertrekken. En geniet van de reis, want het is meer dan een verhuizing. Het is een stap vooruit, een overgang van bekende en gekoesterde ervaringen naar nieuwe verwachtingen.