Een verhuizing hoeft niet stressvol te zijn. Het kan een soepele en snelle ervaring worden. Alles wat nodig is, is de gave van een beetje focus, planning vooraf en organisatie.
Als je van nature geen georganiseerd persoon bent, kan het idee alleen al stressvol lijken – en dan ben je nog niet eens begonnen! Vrees niet, er zijn eenvoudige manieren om uw verhuizen naarbrussel te organiseren. Dit zal u helpen om met een minimum aan frustratie door de vervelende delen heen te komen. Volg onze 7 verhuistips en houd de spanning hoog en de stress laag.
Maak lijsten
De eerste stap om je te organiseren is begrijpen wat je allemaal moet doen. Het lijkt misschien niet veel als je een mentale checklist maakt, maar geloof ons, zodra je dingen begint op te schrijven, zul je merken dat er veel is om op te schrijven.
En als het eenmaal begint te gebeuren en het aftellen begint, kun je hier en daar wat vergeten. Door een lijst bij te houden kun je meten hoe ver je bent gekomen en hoe ver je nog te gaan hebt. Stel deadlines voor jezelf en stel prioriteiten wanneer en hoe je dingen kunt doen.
Maak een lijst van dingen die voor de verhuizing moeten gebeuren en een andere op de verhuisdag. In plaats van een klembord of vellen papier mee te nemen om dingen af te strepen als het zover is, kun je je lijstjes bijhouden op je telefoon. Maak een checklist en geef jezelf het o zo bevredigende gevoel van dingen afvinken terwijl je bezig bent.
Vroeg verhuizers inhuren
Of u nu een blok verderop of twee staten verder verhuist, het is essentieel om van tevoren verhuizers in te huren. Niet alleen kun je het als gedaan beschouwen (je hebt het op je lijstje staan om af te strepen, toch?), maar je hebt ook meer kans om je afspraken te halen. Op bepaalde momenten van het jaar kan er veel vraag zijn naar verhuizers, vooral tijdens de zomermaanden en in het weekend. Door ze vroeg in te plannen, is de kans groter dat u kunt verhuizen op het tijdstip dat u het beste uitkomt. Zij hebben waarschijnlijk ook de vrachtwagen, de uitrusting en het personeel dat u nodig hebt.
Door vroeg te beginnen, kunt u de tijd nemen om recensies te lezen en de beste verhuizer voor u in te huren. Beslis of u hulp wilt bij de verhuizing of dat u wilt dat de experts ook het inpakken doen. Full-service Brusselse verhuisbedrijven brengen voorraden mee, pakken uw dozen in, demonteren uw meubels en laden alles in de vrachtwagen. Anderzijds zullen zij alle verpakkingsmaterialen uitladen, weer in elkaar zetten, uitpakken en meenemen. Dat is een paar dingen van de lijst, is het niet…?
Verminderen
Of u of uw verhuizer nu inpakt, neem de tijd om uw spullen te sorteren voordat u deze stap zet. Het heeft geen zin dingen in te pakken en te verhuizen naarbrussel die je niet wilt hebben.
Ga stuk voor stuk en sorteer in stapels: houden, doneren, verkopen, weggooien. Deze stap moet ook vroeg gedaan worden, vooral als je dingen te verkopen hebt. Consignatiewinkels en online markten kunnen tijd kosten, dus geef jezelf wat speling
Wat uw donatiestapel betreft, zorg ervoor dat u weet waar u de spullen naartoe brengt, bevestig dat zij krijgen wat u wilt doneren, en begrijp wanneer zij open zijn voor ontvangst. Veel donatiecentra hebben ontvangstdagen en -tijden, dus bespaar jezelf een hoop gereis door dit te bevestigen voordat je de auto inlaadt en erheen rijdt.
Profiteer van deze inkrimping om ook de spullen die u meeneemt te sorteren. Als er spullen van je thuiskantoor in je kamer zijn beland, zet ze dan terug. Dit zal u helpen bij het inpakken, aangezien alles op zijn plaats zal zijn – en waar het aan de andere kant hoort te zijn.
Als laatste inpakken, als eerste openen
Vroeg beginnen betekent niet dat u dezelfde outfit zult dragen tot de verhuisdag. Je kunt vroeg beginnen met inpakken en er strategisch mee omgaan. Er zijn veel voorwerpen die je niet elke dag ziet, gebruikt of draagt. Ze kunnen eerst in een doos geplaatst worden.
Wanneer u begint met inpakken, zorg er dan voor dat u uw dozen redelijk vult. Stop niet zomaar een hoop spullen waar ze passen. U moet kunnen begrijpen waar de dozen in uw nieuwe huis passen en een plaats vinden voor de spullen die u verwijdert als u ze inpakt.
Pak voor uw vertrek uw kleding in die niet meer in het seizoen is, kleine apparaten die niet zo vaak worden gebruikt en andere zaken die u niet nodig zult hebben. Hoe dichter je bij de grote dag komt, hoe meer nuttige dingen je inpakt. In wezen zul je eindigen met het essentiële. Dit betekent lakens voor het bed, schone handdoeken, pyjama’s, wat dagelijkse kleding, het koffiezetapparaat, medicijnen… dat soort dingen. Wat je het meest gebruikt gaat er als laatste in, en komt er aan de andere kant als eerste uit.
Duidelijk etiketteren
Sorteren is slechts de helft van de strijd. Zodra u uw artikelen hebt gesorteerd, moet u ook duidelijke etiketten maken. Maak niet de fout te denken dat u zich de inhoud van die doos in de slaapkamer zult herinneren of dat alle dozen in de woonkamer hetzelfde zijn. Wees specifiek (zonder een roman te schrijven) over de inhoud van elke doos.
Begin met etiketten per kamer en inhoud. Bijvoorbeeld BEDROOM – KLEDING – HANGING zorgt ervoor dat wanneer u klaar bent om alles op te hangen, u de overeenkomstige dozen opent. Je wordt dan niet afgeleid door het zoeken naar andere dingen en kunt beetje bij beetje door elke kamer gaan.
Schrijf uw etiketten met watervaste kwaliteitsmarkers. Dit zal ervoor zorgen dat de door u aangebrachte etiketten bestand zijn tegen het weer en de wrijving die ze onderweg zullen tegenkomen. Label dozen aan verschillende kanten en aan de bovenkant. Objecten hebben de neiging te bewegen en te draaien als ze worden gemengd, dus zorg ervoor dat je precies kunt zien wat waar is, ongeacht hoe ze zijn georiënteerd.
Maak ruimte voor verpakkingsdozen
Vroeg inpakken hoeft niet te betekenen dat je tot de verhuisdag door de dozen loopt. Of u nu een plek in uw huis aanwijst om dozen te verzamelen of in elke kamer een hoekje hebt, maak een ruimte om dingen ingepakt te houden. Als u uw spullen inpakt, leg ze dan in de daarvoor bestemde ruimte tot de grote verhuizing.
Planning van afsluitingen
In alle opwinding en dynamiek van een verhuizing kunnen zaken als dienstonderbrekingen worden vergeten. Bel uw nutsbedrijven en plan uw diensten op te zeggen. Begrijp hoe ze uw eindrekening zullen bepalen. Als het om water of elektriciteit gaat en ze controleren de meter, maak dan een foto voordat u vertrekt zodat u een verslag hebt van de eindstand.
Dit is ook een goed moment om een adreswijziging op het postkantoor door te geven. Het kan even duren voordat de doorverwijzing is doorgevoerd, dus vraag snel een adreswijziging aan. Je wilt toch niet de verjaardagskaart van je oma missen?