Bij een verhuizing komt veel kijken. Tussen inpakken, verhuizen, je oude huis klaarmaken voor de nieuwe huurders en omgaan met deadlines en to-do-lijstjes, is er veel om rekening mee te houden. En dan heb ik het nog niet eens over wat je moet doen als je er eenmaal bent.
Fouten maken hoort bij het leven en het is makkelijk om ze te maken als het om verhuizen gaat. Er is veel te doen en voor de meesten van ons is verhuizen niet iets wat we vaak genoeg doen om experts te worden. Als je hier of daar een fout maakt, geef jezelf dan niet de schuld. Natuurlijk, als je er een paar kunt vermijden, is dat nog beter.
Wij hebben een lijst opgesteld met vijf veel voorkomende verhuisfouten en enkele tips om ze te vermijden. Het doornemen van deze lijst voordat u verhuist zal het proces vergemakkelijken.
Te lang wachten met boeken
Een van de gemakkelijkste fouten om te vermijden bij een Verhuizen naar Brussel is te lang wachten met boeken.
Laat je niet meeslepen in het maken van to-do lijstjes en het plannen van je eigen schema. Ga er niet van uit dat wat u nodig heeft op afroep beschikbaar is. De beste manier om een goede start te maken is om vanaf het begin te boeken wat je nodig hebt.
Verhuizers zijn schaars op piekmomenten. Hieronder vallen weekenden, feestdagen en perioden met mooi weer, zoals het late voorjaar en de zomer. Als u niet vooruit plant, kan het zijn dat u moet zoeken naar beschikbare verhuizers. De prijzen stijgen ook wanneer de vraag groot is. Als u een keuze hebt, probeer dan uw verhuizing buiten deze periodes te plannen.
Als u een keuze hebt, probeer dan uw verhuizing buiten deze periodes te plannen. Door vooruit te plannen kunt u een belangrijk punt van uw lijst afstrepen en hebt u een datum om de rest van uw inspanningen te organiseren. Vooraf boeken betekent ook dat u de verhuizer die u wilt en het materiaal dat u nodig hebt om de klus te klaren, kunt plannen.
Mauvais calcul de votre budget
Begrotingsfouten zijn de meest voorkomende. Het is gemakkelijk om de kosten van uw verhuizing te onderschatten. Deze fout versterkt het eerste punt: als u uw verhuizer vroeg boekt, weet u wat u voor een groot deel van uw verhuizing moet betalen.
Houd er rekening mee dat het verhuizen van omvangrijke voorwerpen extra kosten met zich meebrengt. Als u een piano, een biljarttafel of een groot kunstwerk hebt, zal uw verhuizer daar een toeslag voor rekenen, omdat die speciale expertise en apparatuur vereisen.
Hetzelfde geldt voor een ingewikkelde of moeilijk bereikbare ingang of veel trappen. Plan een budget voor deze posten wanneer u het totale project overweegt. Natuurlijk zal uw verhuizer deze zaken meenemen in de offerte wanneer u boekt, dus zorg ervoor dat u ze vermeldt.
Andere budgettaire overwegingen zijn het schoonmaken van uw oude woning en eventuele reparaties waarmee rekening moet worden gehouden. Hetzelfde geldt voor uw nieuwe huis – als u bijvoorbeeld een huis koopt, denk dan na over eventuele reparaties of verbeteringen die u voor of onmiddellijk na uw verhuizing wilt uitvoeren.
Denk aan de kosten van verpakkingsmateriaal en benodigdheden, het huren van ruimte als u van plan bent uw spullen voor korte of lange tijd op te slaan, en als u over een lange afstand verhuist, hebt u verzendkosten of rijkosten voor uw auto. Als u kinderen of huisdieren hebt, wilt u ze misschien onderbrengen in een kind- of huisdiervriendelijke opvang.
Onnodig te zeggen dat je best je budget overschat. Mik een beetje hoog en trakteer jezelf op een feestelijk diner in je nieuwe buurt met wat je over hebt.
Geen hulp krijgen
Bent u ervan overtuigd dat u uw verhuizing zelf aankunt? We twijfelen er niet aan dat je het zou kunnen als je moest. Maar wil je dat wel? We denken dat je het moet overwegen.
Er zijn een paar fasen in het verhuisproces waarbij hulp nuttig kan zijn. Wees niet te verlegen om het te vragen! Waarom organiseer je geen inpakfeestje met wat vrienden? Bestel pizza’s, bied wijn aan en praat over dierbare herinneringen terwijl je dingen in dozen inpakt. Niet alleen zult u dingen van uw lijst afstrepen, maar u zult ook een leuke tijd hebben om na te denken over alle goede tijden die u in uw huidige huis en buurt hebt gehad.
Als u echt tijd en moeite wilt besparen, kunt u een full-service Verhuizen naar Brussel inhuren. Een full-service verhuizer brengt alle benodigde verpakkingsmaterialen mee en pakt uw spullen voor u in. Bovendien demonteren ze grote meubels. Bij uw nieuwe huis zal hij uw dozen weer in elkaar zetten en uitpakken. Ze nemen zelfs de materialen mee, wat u een hoop gedoe en tijd bespaart bij het zoeken naar dozen.
Ontoereikende voorbereiding van bulkproducten
Sommige dingen zijn het inpakken niet waard. Dit is het geval met tuingereedschap, verf en alles waarvoor benzine nodig is. Wacht niet tot uw verhuizers komen om deze dingen in te pakken, maar neem een voorsprong en handel ze af vóór de verhuisdag.
Als je naar een ander klimaat verhuist, is de kans groot dat je sommige van deze dingen niet eens nodig hebt. De sneeuw achterlaten? De sneeuwblazer en schep kunnen een nieuw huis vinden. Als u naar een flat of appartement verhuist, hoeft u uw gazon- en tuingereedschap niet mee te nemen.
Laat de brandstof uit al uw elektrische apparaten lopen. Doe alle verfblikken weg die je niet meer nodig hebt. Alles wat als gevaarlijk kan worden beschouwd, mag niet op uw « te gaan » stapel liggen, dus zoek een plek om het op te bergen voordat uw verhuizers arriveren.
Vergeten een doos met benodigdheden in te pakken
Aan het eind van een lange dag, wat denk je dat je wilt? Een warme douche, andere kleren en een vers opgemaakt bed om in te kruipen. Maar wat als al die dingen in dozen begraven liggen?
Bespaar jezelf de moeite van het zoeken en bereid een doos met benodigdheden voor. Lakens, handdoeken, andere kleren en een paar sets borden en kopjes zorgen ervoor dat u zich thuis voelt zonder te hoeven jagen. Stop de medicijnen, tandpasta en toiletartikelen die u en uw gezin nodig hebben in de doos. Label duidelijk uw doos (of dozen) met essentiële zaken, zodat u er gemakkelijk bij kunt.